הפרטת התכנון: מינהלת התחבורה הציבורית

תחבורה

  • רקע
  • דגם הפרטה
  • פיקוח
  • המצב הנוכחי
  • יתרונות וחסרונות
בינואר 1997 החליטה הממשלה לפתוח את תחום התחבורה הציבורית בישראל לגורמים פרטיים נוספים באמצעות מכרזים. יישום הרפורמה החל בשנת 2000 על ידי משרד התחבורה (הרגולטור המקצועי) ומשרד האוצר (המממן), באמצעות מינהלת תחבורה ציבורית (חברת לירד בשנים 1998–2003 וחברת עדליא משנת 2003 ואילך), שהיא חברת ייעוץ פרטית, שנבחרה במכרז לשמש כזרוע הביצועית של משרד התחבורה לניהול המכרזים התחרותיים לאספקת שירותי התחבורה הציבורית בישראל.

הפרטת תחום אחריות באמצעות מכרז.

משרד התחבורה, אגף תחבורה ציבורית.   

ב-2012 זכתה חברת עדליא במכרז פעם שלישית ברציפות, והפעם לשנתיים עם אופציה להארכה של חמש שנים נוספות. חברת עדליא זכתה בשתיים מן הקטגוריות שיצאו למכרז: הכנת מכרזים, מחקר וייעוץ כלכלי; ותכנון, רישוי, סקרים וסטטיסטיקה. חברת אביב זכתה במכרז בשתי קטגוריות: קטגוריית הטכנולוגיות וקטגוריית המידע והבקרה. על פי מכרז משרד התחבורה, החברות הזוכות מחלקות ביניהן את המטלות האלה:

  • סיוע בכתיבת ניירות עמדה לצורך קביעת מדיניות בתחומי התחבורה הציבורית.
  • תמחור עלויות השירות בתחבורה הציבורית.
  • סיוע בקידום מיזמי תחבורה.
  • סיוע בנושאים כלכליים בענף המוניות.
  • סיוע וייעוץ למשרד בנושאים כלכליים אחרים ובנושאי תחבורה ציבורית כפי שיידרש מעת לעת על ידי מנהל האגף או מי מטעמו.
  • הכנת תשובות לשאילתות ולבקשות המוגשות למשרד באופן שוטף.
  • תכנון, רישוי, סקרים וסטטיסטיקה, ליווי תהליך המכרז בכל ההיבטים הקשורים בתכנון ובתפעול של השירות.
  • תכנון שיפורים בתחבורה הציבורית ליישובים ולמוסדות נבחרים.
  • תכנון תחבורה ציבורית למגזרים שונים (חרדי, ערבי, בדואי, כפרי, סטודנטים וכדומה).
  • ליווי המשרד בתכנון התחבורה הציבורית בכל הקשור לזמן חירום, כולל סיוע בהכרזת חברות תחבורה והיסעים כמפעל חיוני בעת חירום.
  • ליווי תהליכי תכנון של מערכות תחבורה ציבורית.
  • ליווי הנדסת תנועה לתכנון מתקני תחבורה ציבורית ותשתיות תומכות תחבורה ציבורית.
  • ליווי תחום הסברה ושיווק של מערכות התחבורה הציבורית כיום.
  • ממשקים וקידום מיזמים עם גופי תכנון אחרים כגון רכבת ישראל וגופים העוסקים בהסעה המונית, מטרופולינים ועוד.
יתרונות

ריכוז הידע המקצועי בידי גוף אחד.

חסרונות

  1. תלות גבוהה של הרגולטור בחברת ייעוץ פרטית.
  2. היכולות המקצועיות של משרד התחבורה נחלשות.

 טעינו? שכחנו? כדאי שנדע? דווחו לנו

 

 

 

תגובות

השאירו תגובה

Share on Google+Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

השאירו תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top